V Rusku několikrát velmi úspěšně hostoval jako člen Českého kvarteta, jako dirigent vystoupil v nejlepších sálech a svou nejznámější operetu Polská krev napsal na motivy Puškinovy povídky Slečna selka. Vynikající hudebník, dirigent a skladatel Oskar Nedbal se narodil 26. března 1874 v Táboře.
Oskar Nedbal se narodil do dobré a zajímavé rodiny – dědeček Václav byl správcem schwarzenbergského panství a teta Marie, otcova sestra, byla dvorní dámou císařovny Marie Anny, manželky Ferdinanda I. Bratři František a Ignác bojovali na opačných stranách fronty v roce 1849 v bitvě u Komárna. Zatímco František tam padl, Ignác Nedbal (1825 – 1891) byl pobočníkem uherského generála Jiřího Klapky a spolu s ním, po podepsaném příměří, emigroval do Anglie a posléze do Itálie. Tam bojoval po boku Garibaldiho, obdržel generálskou hodnost a stal se vojenským guvernérem města Mirandola.
Oskarův otec JUDr. Karel Nedbal (1836-1899) byl advokátem a zakladatelem Hudebního spolku v Táboře. Sestra Marie Nedbalová (1867-1923), pěvkyně a klavíristka, byla absolventkou hudebního učiliště v Petrohradě, kde také umělecky působila.
Hosty Nedbalovy rodiny v Táboře bývali přední čeští umělci – mezi nimi Zdeněk Fibich, František Ondříček a také Antonín Dvořák, do jehož třídy hudební kompozice na pražské konzervatoři Oskar Nedbal nastoupil. Čerství absolventi konzervatoře začali v roce 1892 vystupovat pod názvem České kvarteto. Již první vystoupení ve Vídni mělo veliký úspěch, který souboru otevřel cestu do celé Evropy a Oskar Nedbal v něm působil 14 let jako výborný violista a vůdčí osobnost.
České kvarteto (1893) – Karel Hoffmann,
Oskar Nedbal, Otto Berger a Josef Suk
Oskar Nedbal, Otto Berger a Josef Suk
Do Ruska odjelo kvarteto poprvé v roce 1894. Jejich petrohradské koncerty navštívila řada osobností, mezi jinými spisovatel Afanasjev a hudební skladatelé Čajkovskij, Glazunov, Borodin a Tanějev, který o rok později vzal na jejich vystoupení v Moskvě svého nastávajícího tchána Lva Nikolajeviče Tolstého. Spisovatel byl nadšen a pozval České kvarteto na návštěvu.
Po hudební produkci následovala hostina, která překonala všechno, co dosud naši hudebníci zažili. V rozlehlém sále byly prostřeny dva veliké stoly – na jednom z nich byly nahromaděny nejlepší lahůdky a nejskvělejší vína. Seděla u nich ve svátečních oděvech společnost Tolstého manželky Sofie Andrejevny. U druhého se skromnými jídly byli přátelé Tolstého v jednoduchém oblečení mužiků.
Nedbal se rozhodl pro stůl „mužiků“, kde mu Tanějev vyhradil místo vedle Lva Nikolajeviče. Skvěle se bavili, hovořili německy, a autor Kreutzerovy sonáty se přiznal, že Beethoven není jeho hudebním ideálem, tím je pouze Mozart. O produkci Českého kvarteta hovořil tak nadšeně, že se až sám zarazil: „Jak obyčejně odpovídáte na fráze, jichž se vám dostává po vašich výkonech?“ A Josef Suk jej rozesmál: „Také frázemi!“
Sofie Andrejevna nějak vycítila, že by si Suk s Wihanem rádi zakouřili. Odvedla je do vedlejšího pokoje, z krbového komínu vysunula kachlík a tajuplně řekla: „Tady můžete kouřit a foukejte to do komína. Čajkovskij, když je u nás, to dělá také tak.“
* * *
Česká filharmonie koncertovala v roce 1904 v Pavlovsku
Oskar Nedbal byl jedinečným doprovazečem a mezinárodně uznávaným dirigentem, který dirigoval v řadě evropských metropolí a také v nejlepších sálech Ruska.
Program posledního vystoupení Oskara Nedbala v Sovětském svazu v roce 1929
Nedbal lehce komponoval, hýřil melodickými nápady, balet a později i opereta mu působily radost. V letech 1902-1914 napsal pět pohádkových baletů: Pohádka o Honzovi (1902), Z pohádky do pohádky (1908), Princezna Hyacinta (1911), Čertova babička (1912), Andersen (1914). Zejména balet Z pohádky do pohádky dodnes dokáže posluchačsky i divácky zaujmout.
Plakát Princezny Hyacinty a obálku notového alba vytvořil Alfons Mucha
Na premiéru baletu Z pohádky do pohádky v Budapešti v březnu 1909 vzpomíná libretista Ladislav Novák:
Zkoušelo se do večera a byli jsme spokojeni. Sotva jsme však vyšli z divadla, poznali jsme, že budeme bojovat s největším nepřítelem všech úspěchů – s předsudkem, protože některé noviny se zle ohrazovaly proti tomu, aby na jevišti Královské opery maďarské byla uvedena hra dvou Čechů. „Ještěže mám dokumenty v kapse“, řekl Nedbal.
„Jaké dokumenty?“, ptal jsem se.
„Zítra uvidíš.“
„Zítra uvidíš.“
Když jsme o den později k večeru opouštěli divadlo, upoutal nás křik kamelotů, kteří vyvolávali: „Košut-Nedbal, Košut-Nedbal!“
„Už je to tu“, prohodil Nedbal spokojeně a koupil maďarské noviny, jimž jsme nerozuměli.
Zapadli jsme do kavárny, kde nás očekával známý krajan. Mával večerníkem a přeložil nám článek, který oznamnoval, že zítra bude na scéně Královské opery uvedeno dílo synovce slavného generála Ignáce Nedbala. Generál Nedbal v roce 1848 válčil pod Košutem a sám generál Klapka jej doporučil Garibaldimu slovy: „ … není to jen statečný voják, je to hrdina“. Článek provázela faksimile Košutova dopisu (dokument o němž se včera Nedbal zmínil). Dopis končil poznámkou: „Jest povinností Maďarů, aby osvědčili vděčnost synovci slavného válečníka, který bojoval za svobodu národů.“
Teď měl Nedbal veřejné mínění na své straně a už se ničeho nebál.
* * *
Od roku 1906 působil Oskar Nedbal ve Vídni, kde řídil Tonkünstler orchestr a měl zde slavné premiéry svých operet – Polská krev měla premiéru 25. října 1913. Námět – Puškinovu povídku Slečna selka, doporučila manželka Marie Nedbalová a operetní libreto napsal Leo Stein. Česká premiéra proběhla v prosinci 1913 v Plzni, a během jednoho roku Polskou krev uvedlo více než sto divadel v Německu a Rakousku.
Spisovatel Jan Miroslav Květ vzpomíná:
Přes oblibu, kterou měl ve Vídni, spustila v roce 1918 vídeňská žurnalistika velký rámus, když se rozneslo, že byl pozván k pohostinskému dirigování v Lidové opeře. Nedbal předstupoval před orchestr při zkoušce s malou duší, neboť nevěděl, jak bude přijat.
Hudebníci se chovali korektně, zkouška šla skvěle a po jejím ukončení řekl Nedbal orchestru: „Budou-li zítra do orchestru lítat shnilá vejce, vezměte pánové na vědomí, že jsou určena samozřejmě mně, nikoli Vám“.
Tímto kavalírským gestem získal srdce hudebníků nadobro a také premiéra přes všechen hluk v novinách, byla skvělá, neboť jak víme, útok v novinách bývá někdy nejlepší reklamou.
* * *
V červnu 1919 se Nedbalovi odstěhovali z Vídně do Chlumu u Třeboně. V Praze čekala Oskara Nedbala závist, pomluvy a nepochopení. V Chlumu složil operu Sedlák Jakub, premiéru měla na podzim 1922 v Brně. Hostuje v zahraničí, dostává pozvání k angažmá a dokonce, jako první československý umělec, má nabídku, aby trvale působil v Sovětském svazu jako dirigent a pedagog. Odmítá z rodinných důvodů.
V roce 1923 přijal místo ředitele opery Slovenského národního divadla v Bratislavě. Situace SND – finanční i personální však byla složitá, ale Nedbal přesto přistoupil na podmínky a výrazně pozvedl uměleckou úroveň opery i činohry. Pod Nedbalovým vedením dosáhl soubor opery SND mezinárodní úrovně a uskutečnil řadu uměleckých zájezdů.
Jako hosty operního domu přivedl Nedbal osobnosti jako byl Richard Strauss, Pietro Mascagni, Ema Destinová, Richard Tauber, Sándor Svéd či Fjodor Šaljapin, který, kromě vystoupení v Bratislavě hostoval v Praze v roce 1930 se souborem opery Slovenského národního divadla. Těch oslavných článků na vystoupení Šaljapina bylo tolik, že Karel Čapek místo recenze napsal popěvek.
Jako hosty operního domu přivedl Nedbal osobnosti jako byl Richard Strauss, Pietro Mascagni, Ema Destinová, Richard Tauber, Sándor Svéd či Fjodor Šaljapin, který, kromě vystoupení v Bratislavě hostoval v Praze v roce 1930 se souborem opery Slovenského národního divadla. Těch oslavných článků na vystoupení Šaljapina bylo tolik, že Karel Čapek místo recenze napsal popěvek.
František Ondrůšek: Portrét Oskara Nedbala
Každým tónem své violy či klavíru, každým gestem geniálního dirigenta a každým taktem svých skladeb se Oskar Nedbal zapsal nesmazatelným písmem do dějin českého hudebního umění. Čestné místo má i v rozvoji česko – ruských styků. UNESCO zařadilo v r. 1974 Oskara Nedbala u příležitosti jeho stých narozenin do světových kulturních výročí, vedle největších českých hudebních géniů Dvořáka a Smetany.
Oskar Nedbal tragicky zemřel 24.12.1930 v Záhřebu. Jeho smutný valčík Valse Triste z baletu Pohádka o Honzovi se zařadil mezi nejznámější světové melodie.
Vzpomínky libretisty
Ladislava Nováka z roku 1938
Ladislava Nováka z roku 1938
Autorem reprezentativní česko-rusko-německé publikace z r. 1986 byl Alexandr Buchner
Jiří Klapka
Zdroje:
Belza Igor Fedorovič: Česká klasická hudba, SHV, Praha 1961
Buchner Alexandr: Oskar Nedbal, Nakladatelství Panton 1986
Hoza Štefan: Opera na Slovensku Osveta, Martin, 1954
Klapka György: Emlékeimből, Budapest, Szepirodalmi Könyvkiado 1986
Klapka Jiří, Eibenová Klaudia: Zpěvník ruských písní – Песенник, Albra 2014
Květ Jan Miroslav: Kdo je Oskar Nedbal, Orbis 1947
Květ Jan Miroslav: Z pamětí českého kvarteta Praha, Edice Corona 1936
Novák Ladislav: Oskar Nedbal v mých vzpomínkách, Nakladatelské družstvo Máje 1938
Tvrzský Jaroslav: Česká filharmonie 1896 – 1996, Bärenreiter, Praha 1996